Zakładając działalność gospodarczą musisz skompletować wiele dokumentów, narzędzi biurowych, a także uzyskać stosowne pozwolenia. Wymagane jest również posiadanie osobnego rachunku bankowego, wypadałoby też założyć profile w mediach społecznościowych, a może nawet firmową stronę. Wszystko po to, by na koniec miesiąca przybić firmowe pieczątki na wystawionej fakturze. To właśnie firmową pieczątką zajmiemy się w tym artykule. Wiesz jakie elementy musi posiadać?
Stempel poproszę!
O przybicie firmowej pieczątki będziemy proszeni już od pierwszego dnia działania firmy - potwierdzając chęć założenia konta bankowego czy też wystawiając pierwszą fakturę. Chociaż w polskim prawie nie ma jasnego zapisu, który wymusza na przedsiębiorcach posiadanie firmowej pieczatki, to zdecydowanie warto ją posiadać. Stempel postawiony na firmowym dokumencie dodaje mu dużo powagi.
Co powinno znaleźć na pieczątce?
Na firmowych stemplach powinny znajdować się dane umożliwiające identyfikację firmy - te są ustalone prawnie. Żeby pieczątka, nie tylko dodawała prestiżu, ale również była ważna musi posiadać kilka niezbędnych elementów. Różnią się one w zależności od prowadzonej działalności gospodarczej. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, na pieczątce firmowej obowiązkowo należy umieścić takie dane jak:
- nazwa firmy,
- adres firmy,
- numer nip firmy.
Inne dane muszą znajdować się na stemplach używanych przez spółki. Tutaj obowiązkowe są:
- nazwa firmy,
- adres firmowy,
- numer nip firmy,
- kapitał zakładowy,
- numer KRS i sąd rejestrujący.
Jak widać, obowiązkowe jest zamieszczenie podstawowych informacji o danym podmiocie gospodarczym. Nie są to jednak jedyne elementy, które mogą znajdować się na pieczątce. Co jeszcze warto zamieścić?
Dane kontaktowe na pieczątce firmowej
Oprócz obowiązkowych danych identyfikacyjnych, warto na firmowej pieczątce umieścić również dane kontaktowe, dzięki którym klienci będą mogli się z nami skontaktować. Używanie jej na wielu fakturach, dokumentach firmowych czy też materiałach promocyjnych może spowodować, że klienci szybciej zapamiętają nasz adres e-mail czy też numer telefonu.
To właśnie adres skrzynki pocztowej, a także numer kontaktowy to najczęściej umieszczane na stemplach dane kontaktowe. Można do tego dodać jeszcze adres witryny firmowej lub ewentualnie numer fax, chociaż on jest już sporadycznie używany. Kolejnym marketingowym elementem, który warto umieścić na firmowym stemplu jest logo. To element, który jest najłatwiej zapamiętywany przez mózg.
Czy REGON powinien być na pieczątce?
Jeszcze do końca 2009 roku taki obowiązek istniał i wszystkie osoby, które założyły działalność przed tym okresem musiały umieszczać numer REGON na pieczątkach. Obecnie przepis ten przestał obowiązywać, dlatego nie ma takiego obowiązku.
Gdzie wyrobić firmową pieczątkę?
Firm produkujących stemple i pieczątki jest bardzo wiele. Zazwyczaj działalność ta jest połączona z innymi usługami jak prowadzenie punktu ksero czy też drukarni. W zasadzie na każdym większym osiedlu można znaleźć firmę, która jest w stanie wyrobić taką pieczątkę. Na co zwrócić uwagę?
Warto sprawdzić opinie, które panują na temat danej firmy, a także doświadczenie, którym może się pochwalić. Oczywiście, dopiero zakładając działalność, warto liczyć każdy grosz, dlatego cena ma również duże znaczenie, ale nie warto przesadzać. Zbyt tanie pieczątki mogą być po prostu źle wykonane i ulec zniszczeniu już po kilku tygodniach użytkowania.