02-07-2020

Innowacja pedagogiczna w SOSW w Kalwarii Zebrzydowskiej
W minionym roku szkolnym w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Kalwarii Zebrzydowskiej opracowano i przeprowadzono innowację pedagogiczną pt. „Ja i komunikacja”  - metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną i całościowym zaburzeniem rozwoju”. Działania zaplanowane w ramach innowacji wpłynęły na rozwój komunikacji alternatywnej i wspomagającej w całym Ośrodku.
Na początku projektu Zespół ds. Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej opisał wejścia do pomieszczeń szkolnych symbolami PCS (Picture Communication Symbols). Ta baza symboli stworzona została przez autorów programu Boardmaker Speaking Dynamically Pro, służącego do tworzenia tablic komunikacyjnych oraz umożliwiającego tworzenie tablic interaktywnych i ich udźwiękowienie.
Powiat Wadowice Październik był międzynarodowym miesiącem poświęconym upowszechnianiu wiedzy o komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W ośrodku przygotowano gazetkę dotyczącą ogólnych informacji nt. AAC: „Październik miesiącem AAC - komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli kilka słów o AAC”. W kolejnych miesiącach wykonano gazetki nt. „Świąteczne kolędowanie z  AAC”  i „Wirusowe/ grypowe AAC”.
Przeprowadzona innowacja wpłynęła w dużym stopniu na rozwój komunikacji uczniów. Na zajęciach edukacyjnych i rewalidacyjnych stosowany był model PECS - Picture Exchange Communication System z użyciem bazy symboli PCS oraz Program Rozwoju Komunikacji MAKATON. Program Boardmaker używany był z kolei do tworzenia licznych tablic dostosowanych do potrzeb uczniów, indywidualnych segregatorów z symbolami do planu dnia czy podkładek śniadaniowych. Pomagał uczniom w wypowiadaniu się podczas rutynowych zajęć szkolnych, np. w zajęciach porannych, określaniu czasu i pogody na przygotowanej do tego celu tablicy, układaniu i „odczytywaniu” planu dnia, planu zajęć szkolnych, aktywności, korzystaniu z tablic wyborów określających np. jedzenie, czynności, potrzeby fizjologiczne, korzystaniu z tablic tematycznych w kontaktach z interpersonalnych w trakcie treningu umiejętności społecznych np. wyjście do kawiarni, „odczytywaniu” planu czynności np. łańcuchów aktywności mycia zębów.

Powiat WadowiceDużym zainteresowaniem uczniów cieszył się aktywny sposób udziału w czytaniu uczestniczącym np. „opowiadaniu” książek, bajek, zdarzeń, mówieniu wierszy przy pomocy symboli (PSC) czy gestów MAKATON.
Program innowacji był realizowany także od połowy marca br. w trakcie nauczania na odległość. Dla uczniów przygotowano m.in. prezentacje multimedialne o ważnych wydarzeniach w życiu społeczności szkolnej, m.in. „Polska – Moja Ojczyzna” oraz „100 urodziny św. Jana Pawła II”. Aby lepiej stosować komunikację alternatywną i wspomagającą w codziennej pracy, grono pedagogiczne Ośrodka wzięło udział w licznych  szkoleniach np. „Zastosowanie programu Boardmaker and Speaking Dynamically Pro w terapii osób z trudnościami w porozumiewaniu się stopień 1, 2, 3” czy „Warsztat pracy terapeuty AAC”.
Zaplanowane cele innowacji „Ja i komunikacja ….” zostały w pełni osiągnięte. Więcej informacji o przebiegu działań w ramach innowacji pedagogicznej można przeczytać na stronie SOSW: https://tiny.pl/7dhjx