Zacznijmy od przedstawienia sylwetki kobiety, która wymyśliła tę metodę pracy z dziećmi. Maria Montessori, była włoskim lekarzem, pedagogiem i antropologiem Włoska lekarz, w oparciu o obserwacje swoich wychowanków, stworzyła podstawy pedagogiki Montessori, która z biegiem lat zyskała na świecie wielu zwolenników i kontynuatorów.

Na czym polega metoda wykreowana przez Marię Montessori?

Podstawowymi założeniami w tej metodzie są określone umiejętności, które dzieci powinny przyswoić. Dzieci zdobywają je podczas zajęć uczących ich następujących umiejętności:

• Ćwiczenie koncentracji przez dziecko tak by umiało skoncentrować się na konkretnym zdaniu

• Dążenie do samodzielności przez budowanie w dziecku wiary we własne możliwości

• Zaufanie do świata oraz umiejętne interpretowanie tego co dziecko otacza

• Budowanie odpowiedzialności za swoje postepowanie

• Budowanie empatii

• Budowanie cierpliwości w działaniu i dążeniu do celu

Etapy rozwoju u dziecka od szóstego do osiemnastego roku życia

Montessori żywo interesowała się poszczególnymi etapami składającymi się na właściwy rozwój dziecka.Pedagogika Katowice wspomnianej już lekarki opiera się właśnie na wnikliwej obserwacji zachowania dziecka. Maria Montessori odkryła, że dzieci w różnym wieku inaczej postrzegają świat. Dzieci pomiędzy okresem od urodzenia do szóstego roku życia są osobami, które wszystko odkrywają i cały świat jest dla dziecka czymś całkowicie nowym.

Pomiędzy szóstym a dwunastym rokiem życia włoska lekarka zauważyła zmianę. W tym przedziale wiekowym dzieci poznaje świat świadomie. Jej zdaniem dzieci zaczynają wtedy używać wyobraźni a także rozwijać swoją zdolność abstrakcyjnego myślenia.

Według Marii Montessori okres w życiu dziecka pomiędzy dwunastym a osiemnastym rokiem życia to czas próby, moment, w którym dzieci próbują odnaleźć się w społeczeństwie. To też okres, w którym rozwijają swoje umiejętności społeczne. Natomiast po osiemnastym roku życia wchodzą w pełni w dorosłe życie jako specjaliści w jakiejś dziedzinie.

O co chodzi w pedagogice Montessori?

Jakie założenia wychowawczo-pedagogiczne w metodzie stworzonej przez Marię Montessori

• Założenie pierwsze: uczenie przez działanie – dzieci zdobywają umiejętności oraz doświadczenie poprzez własną aktywność, która nie jest hamowana przez osoby dorosłe

• Założenie drugie: samodzielność – dzieci same decydują o tym w jaki sposób chcą zorganizować swój czas poświęcony na aktywność lub pracę. Taką decyzję mają również podejmować we współpracy ze swoimi współtowarzyszami na przykład w trakcie zabawy.

• Założenie trzecie: koncentracja – dzieci uczą się skupiania na zadana oraz organizacji w rozumieniu systematyczności pracy

• Założenie czwarte – lekcje ciszy. Dziecko uczy się pracować w ciszy. Sprzyja to koncentracji

• Założenie piąte: porządek – dzieci uczą się utrzymywania porządku w swoim otoczeniu

• Założenie szóste: porządek – dzieci uczą się jak utrzymywać porządek w sowim otoczeniu. Porządek jest ważny w utrzymaniu właściwej równowagi.

• Założenie siódme: społeczne reguły – dziecko uczy się w jaki sposób działa społeczeństwo, w tym przypadku społeczeństwem jest grupa rówieśnicza składająca się z dzieci w różnym wieku.

• Założenie ósme: obserwacja – polega na uważnym obserwowaniu dziecka przez osoby dorosłe. Pozwala zaobserwować na jakim etapie rozwoju znajduje się dziecko, a także z czym radzi sobie lepiej a z czym gorzej.

• Założenie dziewiąte: indywidualny tok rozwoju – każde dziecko musi rozwijać się we własnym tempie i podejmować tylko te zdania, na które jest gotowe