Poszerzenie działalności w biznesie franczyzowym

Wielu franczyzobiorców, którym udało się zorganizować udane działanie jednego lub dwóch punktów, w pewnym momencie dochodzi do wniosku, że osiągnięty sukces można i należy powiększać. Jednak decyzja o zainwestowaniu w rozwój jest zawsze trudna. Warto podjąć decyzję w oparciu o trzy kluczowe czynniki: odpowiedni czas, zidentyfikowane w odpowiednim czasie możliwości i udany projekt.

Właściwy czas na rozwijanie biznesu franczyzowego

Podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju i przygotowanie się do niego w określonym momencie to dwie różne rzeczy. Na początek trzeba się zastanowić, dlaczego chcemy się rozwijać. Jednym z najczęstszych i najprostszych powodów rozszerzenia sieci jest chęć zwiększenia dochodów i uzyskania większego zwrotu z działalności. Logika jest tutaj prosta: liczba zadań i problemów, którymi należy się zająć, zarządzając jednym lub dwoma punktami, nie różni się zbytnio od sytuacji, gdy istnieją cztery lub pięć takich punktów, a skala działalności zapewnia większe zyski. Wśród innych powodów jest chęć inwestowania z zyskiem, zrobienia czegoś nowego lub wypróbowania siebie w nowym obszarze. Bez względu na to, co kogoś obecnie napędza, należy spróbować zrozumieć, jak długo te zachęty będą wystarczające. Rozwój biznesu franczyzowego to proces wymagający znacznej inwestycji czasu i wysiłku.

Wymagania, jakie trzeba spełnić poszerzając biznes franczyzowy

Jeśli mowa jest o gotowości do rozwoju, istnieją trzy ważne wymagania. Po pierwsze, dostępność wystarczających środków finansowych. Rozszerzenie wymaga znacznych kosztów, które mogą być trudne do obliczenia z wyprzedzeniem, dlatego najpierw trzeba sprawdzić, czy można wytrzymać dodatkowe obciążenie finansowe. Drugim warunkiem jest stabilność istniejącej firmy: musi ona stać stabilnie na nogach, to znaczy wszystkie obecne procesy muszą być zrównoważone, a koszty należy kontrolować. Katalog ofert dostępny jest na stronie portalu Franczyza w Polsce - dzięki niemu szybko możemy zapoznać się z najbardziej aktualnymi ofertami.

Mówiąc najprościej, nie powinno być poważnych nierozwiązanych problemów, które odwracają uwagę od rozwoju w nowym kierunku. W miarę możliwości zespół powinien zająć się bieżącymi problemami zarządzania, które same poradzą sobie z rutynowymi procesami. I ostatni wymóg dla pomyślnego rozwoju konieczne jest również posiadanie rezerwy sił. Czeka biznesmena długa i ciężka praca, więc nie powinien wyruszać w tę podróż, jeśli boi się, że jego energia może skończyć się na środku drogi. Jeśli nie ma wystarczającej pewności, co najmniej w jednym z powyższych punktów, być może czas na rozwój nie został dobrze wybrany i powinien trochę poczekać. Ale jeśli jego gotowość nie jest wątpliwa, może przejść do następnego etapu.

Możliwości zidentyfikowane w czasie

Skuteczne identyfikowanie możliwości rozwoju staje się trochę ryzykowne, bez względu na to, ile wysiłku już w to włożono. Istnieją jednak sposoby na zwiększenie szans na sukces w biznesie franczyzowym. Po pierwsze, trzeba stale być na bieżąco, to znaczy monitorować pojawianie się nowych interesujących ofert na rynku franczyzy, aby nie przegapić czegoś naprawdę wartościowego. Aby to zrobić, należy przynajmniej utrzymywać kontakty z innymi franczyzobiorcami i przedsiębiorcami z powiązanych dziedzin biznesu, (aby zrozumieć, w którym kierunku wieje wiatr), przynajmniej odwiedzić wystawy franczyzowe i branżowe, zwłaszcza te o zasięgu międzynarodowym.

Wystawy są jednym z najskuteczniejszych sposobów, aby nie przegapić naprawdę wartościowej okazji: z jednej strony często błyskotliwi, interesujący nowi franczyzodawcy zaczynają i wyrażają się podczas dużych imprez franczyzowych, z drugiej strony udział w renomowanej wystawie wymaga od franczyzodawcy poważnych wydatków. Po drugie, każdy projekt, w który zamierza się zainwestować, powinien mieć silniejsze obliczone wskaźniki finansowe niż te, które wykazuje dana firma. Najprawdopodobniej planowane liczby będą różnić się od tego, co dostaje się w rzeczywistości, jednak przynajmniej biznesmen uratuje się przed inwestowaniem w franczyzy, które oczywiście przegrywają z obecnym biznesem.