Fundacja Biuro inicjatyw Społecznych zaprasza aktywistów społecznych oraz osoby, szczególnie zainteresowane założeniem Organizacji Pozarządowej do udziału w cyklu szkoleniowym ABC dla NGO, czyli jak założyć Organizację Społeczną. Cykl odbędzie się w ramach projektu Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej 2 Małopolska Zachodnia (powiaty oświęcimski, olkuski, chrzanowski, wadowicki). Na cykl składa się osiem szkoleń ( jest możliwość wziąć udział w pojedynczych szkoleniach).
Zgłoszenia na pierwsze szkolenie przyjmowane są do 4 maja. Zalecamy szybsze zapisy na wszystkie szkolenia, ponieważ liczba miejsc jest ograniczona.
Wszystkie szkolenia odbędą się w formie online.
Poniżej tematyka szkoleń:
- NGO – dlaczego warto? Co trzeba wiedzieć jeśli chce się założyć organizację?– 11.05.2021 godz. 17.00-20.00
• Rodzaje organizacji pozarządowych w Polsce, obszary działań
• Różnice pomiędzy Fundacją a Stowarzyszeniem
• Różnice pomiędzy Stowarzyszeniem zwykłym a rejestrowym
• Inne formy: spółdzielnia socjalna i sp. z o.o. non profit
• Kto może założyć organizację?
• Jakie zasoby i jakie kompetencje są potrzebne, żeby założyć organizację?
• Skąd organizacje mogą otrzymać pomoc i jak mogą zdobywać niezbędne informacje?
• Jak sfinansować działania organizacji?
• Jak stworzyć sobie miejsce pracy w organizacji?
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfPy_QJ0-KEKeU4YI7jhrgApDJdAMXztAWTkUa5hTWxryMpYQ/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 4.05.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
2. Planowanie strategiczne w organizacji – wprowadzenie – 18.05.2021 godz. 17.00 – 20.00
• Integracja – ja i planowanie?
• Po co planujemy? Korzyści/szanse/trudności /bariery
• Analiza problemów/potencjałów/szans/zagrożeń jako punkt wyjścia do planowania (praca na 1-2 narzędziach typu analiza SWOT, drzewo problemów, czy analiza interesariuszy)
• Misja organizacji
• Podsumowanie i zakończenie
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdjwMCSnLG7a4Z1_6i5ryFpsaelP0JP4HO2Te28VYQ-2G_csw/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 15.05.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
3. Formalno-prawne aspekty funkcjonowania organizacji pozarządowej – 25.05.2021 godz. 17.00-20.00
• Znaczenie statutu dla funkcjonowania organizacji oraz dla odpowiedzialności członków Zarządu, zmiany w statucie
• Rola władz w organizacjach pozarządowych
• Członkowie, wolontariusze, pracownicy – role i formy zaangażowania
• Zasady reprezentacji NGO i zawierania umów m.in. z członkami zarządów
• Dokumentowanie prac zarządu i innych władz NGO
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeTPdnNvMfoLhZqIcHxu8ynUGXZ4p1c7EnHGEPWc92GFDP60A/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 20.05.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
4. Źródła finansowania NGO – 1.06.2021 godz. 17.00-20.00
• Działalność nieodpłatna, odpłatna, gospodarcza różnice
• Granty i dotacje
• Darowizny i sponsoring
• Inne możliwości ( zbiórki, croudfunding)
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScDVaDQ9aEMcY4ZFE_2Ml4rZZWh-KqPeGd6lK582Pf5GTi3zg/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 28.05.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
5. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 1. Merytoryka projektu – 9.06.2021 godz. 17.00-20.00
• Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz – czyli jak napisać wniosek projektowy, który ułatwi realizację projektu
• Umowa o dofinansowanie – najważniejsze zagadnienia
• Prowadzenie dokumentacji projektu od strony merytorycznej
• Zasady przygotowania sprawozdania merytorycznego z realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf6k13OXxTJOJvdhq1nUOzy3ffitrcmvxaF_nuk0P8rM08xVw/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 28.05.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
6. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 2. Finanse projektu – 23.06.2021 godz. 17.00-20.00
• Budżet projektu – jak go przygotować i z nim pracować?
• Finanse w projekcie – zasady wydatkowania środków oraz dokumentowania kosztów
• Umowa o dofinansowanie – najważniejsze zagadnienia w zakresie finansów
• Przydatne narzędzia do monitoringu i dokumentowania finansów projektu
• Zasady przygotowania sprawozdania finansowego z realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeK5cJwmgjULRW7bEinGRSnIA8Yv-6ntIhxb27tqzZzG9mZhg/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 18. 06.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
7. Akademia Koordynatora Projektu – Cz. 3. Ludzie w projekcie – 30.06.2021 godz. 17.00-20.00
• Ludzie w projekcie – role formalne i możliwe formy współpracy
• Zasady zawierania umów z członkami zespołu projektowego
• Spontaniczność uporządkowana – czyli jak zaplanować i usprawnić działania własne i zespołu i nie stracić dobrej energii i atmosfery.
• Komunikacja z zespołem projektowym – praktyczne rozwiązania i wskazówki.
• Kodeks dobrych praktyk koordynatora projektu.
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdd7t3ibKTfZTm23ZtnHbzSvBhR-nc3zf8VcKxVZQ7ZFOFeZg/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 25. 06.2021. Liczba miejsc jest ograniczona
8. Księgowość i zarządzanie finansami NGO – 8.07.2021 godz. 17.00 – 20.00
• Opodatkowanie CIT i VAT w NGO – na co zwrócić uwagę
• Uproszczona księgowość, a pełne księgi – warunki
• Procedury wewnętrzne:
-Czym jest polityka rachunkowości
-Sprawny obieg dokumentów
-Zatrudnianie i rozliczanie pracowników/współpracowników w NGO
-Współpraca zarządu z księgowością
-Kiedy kasa fiskalna jest niezbędna w organizacji
– Sprawozdawczość finansowa i podatki
Link do rejestracji: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc7LLbSE-vzorSkL-1-mUTSNGTBAP0GwULNWRo4sM0uyyvWqA/viewform
UWAGA: zgłoszenia przyjmujemy jedynie do 2.07.2021. Liczba miejsc jest ograniczona