O prawdziwości stwierdzenia zawartego w tytule mogli przekonać się nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Wadowicach, którzy w dniach 4-8 października 2021 roku wzięli udział w wyjeździe szkoleniowym do Hiszpanii. Pobyt w szkole partnerskiej I.E.S. Francisco Garcia Pavon w Tomelloso był możliwy dzięki udziałowi w projekcie Erasmus+ pod nazwą „Uczyć ciekawiej, nowocześniej, efektywniej”, realizowanym w wadowickiej szkole od września 2019 roku. Ze względu na restrykcje pandemiczne wyjazd drugiej grupy nauczycieli odbył się z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do grupy pierwszej (relacja na https://wadowice.pl/wyjazd-szkoleniowy-do-hiszpanii/), jednak dostarczył uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń.

247121842 411951167311319 8738644964882744224 n - Podróżowanie to najlepsza forma edukacji

Celem mobilności p. Moniki Dudek, p. Iwony Kozioł – Ponikiewskiej, p. Pawła Suprona i p. Mariusza Gądora było zapoznanie się z metodami pracy szkoły z oddziałami dwujęzycznymi oraz wymiana doświadczeń w pracy edukacyjnej. Taka wizyta w szkole zagranicznej nosi nazwę „job shadowing” i polega na aktywnym uczestniczeniu w pracy placówki partnerskiej na wielu obszarach – dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym, profilaktycznym, organizacyjnym, a także poszukiwaniu dalszych form współpracy. Realizacja wizyty rozpoczęła się na długo przed jej rozpoczęciem, kiedy drogą mailową omawiany był szczegółowy program pobytu, uzgadniany harmonogram obserwowanych zajęć, analiza oferty edukacyjnej proponowanej przez szkołę goszczącą oraz oczekiwania gości i gospodarzy. Nad całością przygotowań czuwali koordynatorzy – Iwona Majkowska – Kochan (strona polska) i Ana Sevilla Nieto (strona hiszpańska). Dla wzajemnego poznania się, uczestnicy mieli też okazję odbyć spotkania online z koordynatorem z Tomelloso.

Pierwszego dnia pobytu w partnerskiej I.E.S. Francisco Garcia Pavon dyrekcja szkoły zaprezentowała profil i infrastrukturę placówki oraz rozplanowanie zajęć dla uczniów. Nauczyciele polscy zostali także zapoznani z hiszpańskim systemem edukacyjnym tj. rodzajem szkół i specyfiką szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Uczestnicy projektu podziwiali pracownie do nauki różnych zawodów (m.in. fryzjer, protetyk, mechanik samochodowy, mechatronik) oraz sale lekcyjne, wyposażenie sportowe, pomoce dydaktyczne oraz udogodnienia dla uczniów i pracowników.  Kadra zarządzająca szkołą przybliżyła polskim gościom sposób zarządzania placówką, reagowanie w sytuacjach kryzysowych (np. pandemii), a także ofertę edukacyjną dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych i różnorodnych zainteresowaniach.

247498182 2101507126672146 7984723309838007496 n - Podróżowanie to najlepsza forma edukacji

Ze względu na fakt, iż uczestnicy mobilności są specjalistami nauczającymi różnych przedmiotów, w kolejnych dniach pobytu uczestniczyli w zajęciach z matematyki, geologii, biologii, wychowania fizycznego, muzyki oraz w zajęciach z języka angielskiego. „Pobyt w szkole w Tomelloso nie ograniczał się tylko do oglądania zajęć, ale dał obu stronom możliwość wymiany doświadczeń. Było to możliwe podczas spotkań w zespołach kadry zarządzającej szkołą, z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w języku angielskim, z nauczycielami realizującymi różnorodne projekty w szkole oraz z psychologiem i pedagogiem.” – wspomina p. Monika Dudek.

Głównym punktem programu mobilności była obserwacja lekcji dwujęzycznych, ponieważ nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 2 w Wadowicach planują przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych z  matematyki, geografii i edukacji prozdrowotnej w języku angielskim. Szkoła hiszpańska ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu lekcji CLIL (Content and Language Integrated Learning), więc polscy nauczyciele mieli okazję skonfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką, zapoznać się z metodami pracy w systemie dwujęzycznym, spostrzeżeniami i wskazówkami specjalistów. Gospodarze chętnie podzielili się doświadczeniami, rozwiązaniami metodycznymi oraz różnymi sposobami motywowania uczniów do nauki języków obcych i przedmiotów ścisłych.

247531564 436435051463095 2577511113220570097 n - Podróżowanie to najlepsza forma edukacji

Bardzo ciekawym doświadczeniem okazała się wymiana informacji związanych z nauką zdalną. W trakcie rozmowy z nauczycielami hiszpańskimi  przedyskutowano sposoby pracy online, wynikające z niej trudności i sposoby radzenia sobie z nimi. Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Wadowicach mogli podzieli się dobrymi praktykami, które sprawdziły się w nauce zdalnej np. zakładką motywującą uczniów do samodzielnej pracy zamieszczoną na stronie szkoły – CLiPS (Ciekawe Linki i Przydatne Strony), która powstała w ramach realizowanego projektu.

Wszyscy biorący w wyjeździe nauczyciele pełnią funkcję wychowawcy lub trenera, dlatego też duży nacisk położono na wymianę doświadczeń związanych z metodami  pracy wychowawczej z uczniami w różnych grupach wiekowych oraz o różnym pochodzeniu kulturowym.

244231965 1351703291913840 3228071119933218769 n - Podróżowanie to najlepsza forma edukacji

Podczas tych spotkań nauczyciele z Polski zaprezentowali także informacje na temat naszego kraju i regionu oraz przedstawili działalność proekologiczną  szkoły w formie prezentacji multimedialnej. Wadowiczanie przekazali gościom gadżety otrzymane z Wydziału Promocji Gminy Wadowice oraz przewodniki w języku hiszpańskim otrzymane z biura Informacji Turystycznej. „Chociaż mieszkańcy regionu Kastylia – La Mancha nie mogą narzekać na brak atrakcji turystycznych, z zainteresowaniem oglądali materiały promujące Małopolskę i Gminę Wadowice. Wyrazili nadzieję, że w niedługim czasie dojdzie do kolejnego spotkania zaprzyjaźnionych szkół,  tym razem w Wadowicach.” – dodaje p. Iwona Kozioł – Ponikiewska.

Nawiązując do powiedzenia „Podróżowanie to najlepsza forma edukacji” nie można zapomnieć o innych zaletach wizyt typu „job shadowing”. Przebywanie w innym kraju to  także doskonała okazja do poznania europejskiego dziedzictwa kulturowego. Dzięki malowniczemu położeniu I.E.S. Francisco Garcia Pavon nauczyciele obejrzeli słynące z winiarstwa miasto Tomelloso oraz znane na całym świecie  wiatraki Don Kichota, bohatera powieści Cervantesa. Ponieważ językiem komunikacji był język angielski, polscy pedagodzy doskonalili stosowanie języka obcego w praktyce, realizując tym samym jedno z celów programu Erasmus – uczenie się przez całe życie.

248402780 3052919744847217 8927645347123453387 n - Podróżowanie to najlepsza forma edukacji

„Wizyta w szkole hiszpańskiej, poza bogatą wiedzą metodyczną, dała mi także okazję do przypomnienia sobie i używania języka hiszpańskiego, którego uczyłem się dodatkowo w trakcie studiów. Tak więc poza doświadczeniem zawodowym zyskałem motywację do rozwoju osobistego, jakim jest dążenie do wielojęzyczności”..- podkreśla p. Paweł Supron, uczący języka angielskiego.

 Obecnie nauczyciele wdrażają efekty odbytej mobilności w pracy z uczniami i przekazują zdobytą wiedzę innym nauczycielom  w zespołach przedmiotowych.

Bieżące informacje o realizacji projektów Erasmus+ w Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach można znaleźć na stronach: https://mobilnoscwadowice.blogspot.comhttps://www.facebook.com/mobilnoscwadowice. Zapraszamy do śledzenia.

Opr. Iwona Majkowska – Kochan (koordynator projektów Erasmus+)