Pozytywny wizerunek marki — jak go zbudować?

Pozytywny wizerunek marki ma bezpośredni wpływ na wyniki firmy i jej zdolność do rozwoju. To podstawa sukcesu przedsiębiorstwa. Może on decydować o wartości i prestiżu produktów oraz usług, a także zwiększać ich sprzedaż. Rozstrzyga, czy klienci mają dobre, czy złe wrażenie o marce. Jednak czym on jest i jak go skutecznie zbudować? Podpowiadamy.

Czym jest wizerunek marki?

Wizerunek marki to percepcja, która tworzy się w umysłach klientów na temat danej firmy. Jest to zbiór przekonań, pomysłów i wrażeń, jakie konsumenci mają na temat marki. Innymi słowy, jest to sposób, w jaki produkt jest pozycjonowany w zbiorowej wyobraźni klientów. Na ten obraz składają się różne skojarzenia, atrybuty, korzyści i charakterystyka. Wizerunek marki związany jest z odczuciami, w jaki sposób grupa docelowa dostrzega firmę. Pozytywny wizerunek może prowadzić do wzrostu sprzedaży i udziału w rynku. Jest to pewien sposób zapamiętywania firmy w świadomości konsumentów. 

Jak budować pozytywny wizerunek marki? Identyfikacja wizualna firmy

Identyfikacja wizualna marki to świadome kreowanie wizerunku i tożsamości firmy. Obejmuje przede wszystkim projekt graficzny, ale także rodzaj komunikacji, wartości i osobowość marki. Są to spójne zasady, które pozwalają zachować oczekiwany wizerunek firmy w oczach klienta – a tym samym wyróżnić się na tle konkurencji. System identyfikacji wizualnej ułatwia prezentację przedsiębiorstwa na zewnątrz, ale także upraszcza procesy wewnętrzne. Dzięki niemu projektowanie kalendarzy, wizytówek czy plakatów jest znacznie prostsze, a wszystkie stworzone materiały są jednolite i profesjonalne. 

To identyfikacja wizualna decyduje o emocjach i skojarzeniach, jakie wywołuje dana marka. Jej zasady zazwyczaj podsumowuje się w brand booku i na tej podstawie powstają różne komunikaty i drukowane materiały reklamowe, np. katalogi. Dotyczy to również wizytówek, papieru lub papeterii. Zapisanie zasad w ilustrowanej książce ułatwia firmie zachowanie jednolitego wizerunku, który może wytrzymać zmiany kadrowe i rynkowe. Raz zrobiony brand book upraszcza spójność materiałów — nawet jeśli są one wykonane przez różnych grafików. 

Czym jest brand book?

Brand book powinien zawierać porady dotyczące prawidłowego wykorzystania logotypów, kolorów, czcionek i innych elementów wizualnych. Znajdują się w nim informacje o samym logo, ale także o innych elementach, które są kluczowe przy projektowaniu różnych przekazów. Księga nie tylko opisuje firmę wizualnie, ale także odpowiada na pytania, które najprawdopodobniej się pojawią. Ułatwia grafikom tworzenie katalogów, papeterii czy nośników reklamowych.