Nie sposób jednoznacznie określić, czym jest samochód zabytkowy, jednak zazwyczaj jest to pojazd, który ma co najmniej 30 lat, upłynęło 15 lat od zakończenia jego produkcji i posiada nie mniej niż 75% oryginalnych części, dodatkowym atutem jest fabryczny lakier. To właśnie ta ostania kwestia może być szczególnie kłopotliwa podczas prostowania wgnieceń. W jaki sposób najlepiej usunąć wgniotki w zabytkowym samochodzie?
Jakie są metody usuwania wgnieceń w aucie zabytkowym?
Dla samochodów zabytkowych stosuje się te same metody usuwania wgnieceń powstałych na skutek np. gradobicia czy aktów wandalizmu, co w przypadku nowych pojazdów. Naprawy można dokonać, wykonując prace blacharsko-lakiernicze, nazywane także przez niektórych panelowymi. Zazwyczaj polegają one na demontażu określonego elementu karoserii, który jest prostowany podczas wyklepywania. Następnie przeprowadzane jest uzupełnienie ubytków lakieru oraz zabezpieczenie antykorozyjne naprawianego elementu. Nieco mniej inwazyjne, czasochłonne i tańsze jest masowanie blachy do spodu (prostowanie wgnieceń od wewnątrz).
Najlepsza forma naprawy pojazdu zabytkowego to PDR (Paintless Dent Repair), czyli prostowanie wgniotek bez lakierowania. Stosowana jest wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru i polega na wypychaniu wgnieceń za pomocą specjalistycznych narzędzi. Odmiana PDR jest Glue Puller, czyli usuwanie wgniotek za pomocą kleju. Opiera się na wyciąganiu wgniecenia. Sposoby przeprowadzania naprawy bez lakierowania dobierane są przez blacharza. W przypadku zabytkowego samochodu usuwanie wgnieceń zleć specjalistom, np. wgniecenia.pl, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w PDR. Warto zaznaczyć, że to najszybsza metoda usuwania wgniotek. Dodatkowo pojazd nie traci na wartości, co ma miejsce w przypadku zabytkowych aut, które były lakierowane na nowo.
Ile lat może mieć powłoka lakiernicza przeznaczona do naprawy bezinwazyjnej?
Naprawa PDR, bez lakierowania może być wykonana na karoserii w każdym wieku. Wato jednak zaznaczyć, że w przypadku pojazdów zabytkowych, powierzchnia lakieru może być mniej elastyczna, zmatowiona oraz z niewidocznymi gołym okiem porami, co stanowi przeszkodę do zastosowania nieinwazyjnych metod. Co do zasady uważa się, że samochody z powłoką lakierniczą starszą niż 6 lat muszą być poddane oględzinom przez techników, którzy ocenią możliwość dokonania naprawy wgnieceń PDR na jego karoserii.
Czy wszystkie elementy zabytkowego samochodu można usunąć bezinwazyjnie?
Gdy uznane zostanie, że samochód zabytkowy nadaje się do usuwanie z niego wgnieceń za pomocą metody bezinwazyjnej, można usunąć z niego wszelkie wgniecenia. Warto jednak zaznaczyć, że pojedynczy uszkodzony obszar wgniecenia nie powinien być większy niż 5 centymetrów. Pewne problemy mogą pojawić się jednak przy progach, co wynika z ich dodatkowego wzmocnienia. Ponadto profile zamknięte, czyli krawędzie, brzegi nadkoli czy słupki dachowe, nie mogą być naprawiane przez wypychanie.
Na samym końcu warto zaznaczyć, że zazwyczaj naprawie bezinwazyjnej poddawane są elementy karoserii wykonane ze stali nierdzewnej (dominują na rynku), jednak możliwa jest także dla elementów aluminiowych. Jest to trudniejsze zadanie, dlatego warto zlecić je profesjonalistom, którzy są doświadczeni w pracach związanych z usuwaniem wgnieceń z tego materiału.