W 2014 roku Polacy z powodu zgubienia, kradzieży lub zniszczenia zablokowali dostęp do 1,3 mln kart udaremniając w ten sposób tylko w ostatnim kwartale kradzież ponad 80 mln złotych.

Kradzież lub zgubienie karty może przytrafić się każdemu, zazwyczaj jednak, gdyż już stracimy swój „plastik”, to zupełnie nie wiemy jak postąpić i gdzie szukać pomocy. Co zrobić, gdy zauważysz brak karty bankomatowej? Pod jaki numer zadzwonić, by ją zastrzec? Jakie działania należy podjąć, by nie ponieść nadmiernych konsekwencji finansowych? Na te i inne pytania odpowiadają nasi eksperci

Straciłem kartę bankomatową i...co dalej?

Nie wnikamy tutaj w to czy kartę „jedynie” zgubiłeś czy też została Ci skradziona. Gdy tylko zauważysz jej brak – jak najszybciej zgłoś ten fakt na infolinii swojego banku. Nim to jednak uczynisz przeszukaj swoją torebkę, przypomnij sobie czy nikomu nie pożyczałeś karty (jak wynika z badań większość z nas pożycza swoją kartę płatniczą mężowi lub żonie), sprawdź dokładnie swój portfel i kieszenie. Raz zastrzeżonej karty nie da się użyć ponownie i nawet jeśli znajdziesz ją na dnie torebki już kilka minut po zgłoszeniu, będziesz musiał czekać na wyrobienie nowej.

Co zrobić, gdy stracisz kartę bankomatową? Podstawowe znaczenie ma tutaj szybkość reakcji – im szybciej zgłosisz utratę karty i ją zastrzeżesz, tym mniej odczuwalne mogą być dla Ciebie ewentualne konsekwencje finansowe.

Niewywiązanie się z tego obowiązku, to nie tylko dotkliwsze straty materialne, lecz również ryzyko, że w przypadku używania karty przez osobę nieuprawnioną bank nie wypłaci Ci żadnej rekompensaty.

Pamiętaj, że...

Kartę płatniczą należy zastrzec nawet jeśli nie jesteśmy do końca pewni, że rzeczywiście została skradziona. Nadmierna zwłoka może nas w tym przypadku drogo kosztować, bowiem ktoś może wypłacić pieniądze z naszego konta lub zrobić na nasz koszt zakupy. Pewne pocieszenie stanowi tutaj fakt, że nawet jeśli karta zostanie Ci skradziona, to raczej nie stracisz wszystkich znajdujących się na Twoim koncie środków.

Porada!

Część banków oferuje swoim klientom możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na wypadek utraty karty. Jego koszt to zaledwie kilka złotych miesięcznie należy jednak pamiętać, że takie ubezpieczenie chroni nas jedynie częściowo. Co to oznacza w praktyce? Jeśli bank udowodni nam, że straciliśmy kartę (a co za tym idzie) pieniądze z powodu własnej lekkomyślności i zaniedbania, to w takim przypadku mimo posiadania przez nas ubezpieczenia również ma prawo odmówić nam wypłaty skradzionych środków.

Uwaga!

Jeśli utrata karty sprawiła, że nagle znalazłeś się w kłopotach finansowych, to pomocne mogą okazać się pożyczki na dowód przez internet (pod warunkiem, że razem z kartą nie straciłeś także dokumentu tożsamości). Takie finansowe wsparcie pomoże Ci przetrwać czas do kolejnej wypłaty, albo do momentu, gdy bank odda Ci kwotę, która „zniknęła” z Twojego konta.

Odpowiedzialność prawna i finansowa posiadacza karty

Zastrzeżenie karty ma jeszcze jedną zaletę: od tego momentu to bank przejmuje odpowiedzialność finansową za dokonywane nią transakcje (również te zbliżeniowe). Warto jednak wiedzieć, że prawo chroni nas jeszcze przed tym nim zgłosimy utratę karty (zrobić to jednak musimy). Odpowiadamy wówczas do równowartości kwot:

  • 150 euro – przy płatnościach dokonywanych z użyciem PINu,

  • 50 euro – przy płatnościach zbliżeniowych.

Chcesz, by bank wypłacił Ci rekompensatę? W takim przypadku jako użytkownik „plastikowego pieniądza” musisz dopełnić kilku formalności, które nakłada na Ciebie Ustawa o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 roku. Niewywiązanie się z nich może sprawić, że bank zarzuci nam brak należytej staranności w kwestii posługiwania się kartą i zabezpieczenia jej przed kradzieżą i odmówi zwrócenia utraconych środków.

Specjaliści przypominają o tym, czego powinien dopilnować właściciel karty:

  • podpisz swoją kartę – po pierwsze niektóre transakcje wymagają potwierdzenia ich również podpisem (którego wzór stanowi właśnie ten umieszczony na karcie), po drugie brak podpisu sprawi, że...to złodziej będzie mógł podpisać się w przeznaczonym do tego miejscu;

  • zadbaj o to, by nie trzymać wszystkich kart razem – jeśli posługujesz się więcej niż jedną kartą płatniczą nie trzymaj ich razem w portfelu (sam portfel też nie zawsze jest dobrym miejscem), ani nie przechowuj razem z dokumentami;

  • zapamiętaj numer PIN – pod żadnym pozorem nie noś go razem z kartą, ani go na niej nie zapisuj, rada może wydawać się trywialna, ale tak wciąż postępuje wiele z nas ułatwiając tym samym złodziejom dostęp do swojego konta, jeśli nie jesteś w stanie zapamiętać numeru PIN zapisz go w trudny do odgadnięcia sposób np. jako część fałszywego numeru telefonu;

  • wiedz, gdzie zadzwonić - zapisz sobie (np. w telefonie) numer do swojego banku lub przygotowany przez Związek Banków Polskich specjalny numer infolinii pod którym możesz zgłosić utratę karty; ten numer zazwyczaj przydaje nam się tylko raz – właśnie wtedy, gdy kartę stracimy, dlatego zanotuj go sobie już dziś, by oszczędzić sobie szukania wówczas, gdy będzie Ci pilnie potrzebny;

  • jeśli straciłeś kartę niezwłocznie zgłoś ten fakt.

Gdy już zastrzeżesz kartę licz się z tym, że bank z pewnością zbada kiedy i w jakiej sytuacji została użyta. Jeśli bank udowodni Ci, że nie chroniłeś karty należycie (np. trzymając ją razem z PINem) wówczas może obciążyć Cię częściową lub całościową kwotą nieuprawnionych transakcji (takie prawo ma również wówczas, gdy karta czy to przez Twoją nieuwagę czy opieszałość w ogóle nie została zastrzeżona).

Wiedz, że...

Kartę może zastrzec nie tylko jej właściciel, lecz również osoba, która np. ją znalazła. W takim przypadku należy zadzwonić na numer infolinii banku (widoczny jest on na rewersie karty), poinformować o znalezisku, podać swoje dane i zastrzec kartę. Większość banków dopuszcza możliwość, że kartę może zastrzec nie tylko jej właściciel, lecz również osoba, która aktualnie ją posiada tj. znalazca karty.

Jeśli np. z powodu zniszczenia karty nie jesteśmy w stanie odczytać zapisanego na niej numeru do banku możemy zadzwonić na infolinię przeznaczoną specjalnie do zastrzegania kart. Konsultant po przyjęciu zgłoszenia poprosi nas o to byśmy zniszczyli kartę o czym poinformuje jej właściciela (bank powiadomi posiadacza karty o tym, że została ona zastrzeżona i zniszczona i że powinien wyrobić nowy egzemplarz).

Znalezioną kartę możesz również oddać osobiście w oddziale banku, lub wysłać ją pocztą. Wówczas to bank zastrzega kartę, albo kontaktuje się z klientem i informuje go o tym, gdzie może odebrać swoją własność.

A jakie są Wasze „karciane doświadczenia”? Czy wiecie jak zachować się, gdy stracicie kartę płatniczą? A może już przytrafiła Wam się taka sytuacja? Co wtedy zrobiliście? Zachęcamy do podzielenia się z nami swoją historią.