Audyt SEO - kiedy warto do wykonać?

Audyt SEO to wieloskładnikowy proces mający na celu zbadanie, jak twoja strona internetowa lub sklep wypadają w kontekście wymogów algorytmów Google, które decydują o jej popularności w wynikach wyszukiwania. Obejmować może, w zależności od wariantu, wszystkie aspekty funkcjonowania witryny – np. przegląd kodu źródłowego strony, ocenę jej zawartości merytorycznej, weryfikację głównych metod jej pozycjonowania, źródło wejść użytkowników na stronę, analizę słów kluczowych, sprawdzenie konkurencji. Z uwagi na czasochłonność i konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy, audytem SEO zajmują się wyspecjalizowane agencje. Kiedy warto wykonać audyt SEO i komu warto powierzyć jego przeprowadzenie, aby poniesione koszty przyniosły oczekiwany efekt?

Tworzenie nowej strony internetowej

Paradoksalnie, po raz pierwszy stronę warto ocenić jeszcze zanim trafi ona do odbiorców, czyli przed jej uwidocznieniem w wynikach wyszukiwania. Specjalista sprawdzi, czy witryna została prawidłowo zaprojektowana i tym samym, czy spełnia wymagania algorytmów Google, a także czy ma realne szanse spodobać się użytkownikom.

W tym celu przedstawiciel agencji SEO przyjrzy się kodowi źródłowemu nowej strony i sprawdzi, czy nie występują w nim błędy już na starcie powodujące kiepskie wyniki w wyszukiwarce. Do najczęstszych problemów należą m.in. ustawienie zbyt wysokich maksymalnych wartości rozmiaru plików (co wpływa na wolne ładowanie się strony), nieprzystosowanie witryny do urządzeń mobilnych (i tym samym jej nieprawidłowe wyświetlanie się na małym ekranie) czy nieprawidłowa budowa bazy danych (powodująca jej błyskawiczne powiększanie się i wyczerpywanie limitu na serwerze). Więcej o technicznym aspekcie badania strony przeczytaj na https://cluegroup.pl/audyt-seo/.

Z kolei od strony zawartości merytorycznej, powszechnym błędem jest przekonanie, że treści należy umieszczać na niej cyklicznie dopiero od momentu odpalenia strony. W rzeczywistości kilka pierwszych artykułów czy plików filmowych powinniśmy zawrzeć w witrynie od razu, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy od pierwszego dnia. Audytor przyjrzy się nie tylko gotowym treściom, ale także zweryfikuje potencjał strony, opcjonalnie przygotuje również content plan.

Planowane poważne modyfikacje strony

Duże zmiany na stronie mogą obejmować jej część techniczną (kod), merytoryczną, albo oba te obszary. W przypadku poważnej modyfikacji kodu, Google widzi witrynę jako zupełnie nową, dlatego musi się ona raz jeszcze wypozycjonować. W tym przypadku audyt SEO przybiera taką samą funkcję, jak podczas uruchamiania strony po raz pierwszy. Jeżeli natomiast modyfikacje obejmują głównie część merytoryczną, warto sprawdzić, jak zareagują na nie odbiorcy.

W obu przypadkach audyt SEO wynika nie tyle z konieczności, co z zapobiegliwości – lepiej najpierw sprawdzić, czy aby nie popełniliśmy jakichś błędów i na czas je wyeliminować, niż boleśnie przekonać się o tym już po kilku czy kilkunastu tygodniach działania nowej odsłony witryny – wówczas wszystko trzeba zacząć od początku.

Gwałtowny lub utrzymujący się spadek wyników strony

Sygnałem do przeprowadzenia audytu SEO jest również niewyjaśniony znanymi nam okolicznościami spadek wyników strony – np. gwałtowne zmniejszenie się ilości użytkowników odwiedzających witrynę czy duży wzrost odrzuceń (kiedy ktoś zamyka kartę natychmiast po jej otwarciu). Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele – wirus, który niszczy kod źródłowy, nieprawidłowości w samym kodzie, które kumulują się i nagle dają o sobie znać, złe wybory w zakresie prowadzonych kampanii reklamowych, jak również modyfikacje wprowadzane przez Google (nie tak dawno zmiana związana z wyeliminowaniem możliwości zaszywania w treści strony słów kluczowych niewidocznych dla odbiorców spowodowała gwałtowne spadki widoczności setek tysięcy witryn).

Dopiero gdy audyt SEO nie wykaże żadnych nieprawidłowości, przyczyn należy szukać gdzieś indziej (np. w czarnym PR-ze prowadzonym przez konkurencję). W większości przypadków winowajcą okaże się jednak źle skonstruowana linijka kodu czy złośliwy robak, który próbuje w nim namieszać.

Audyt SEO warto wykonać również wówczas, gdy planujemy rozpoczęcie, modyfikację lub rozszerzenie kampanii marketingowych i reklamowych w Internecie – zwłaszcza z wykorzystaniem Google Ads, Google Merchant Center, social mediów czy pozyskiwania leadów ze źródeł wysoko ocenianych przez boty. To właśnie dzięki audytowi dowiesz się odpowiednio wcześnie, czy warto zainwestować w dane działanie.