Działając w e-biznesie czy też marketingu internetowym na pewno nie raz trafiłeś na pojęcie pozycjonowania stron. Czym jednak jest pozycjonowanie i jaki ma wpływ na pozycję firmy w wyszukiwarce Google? Poniżej zebrałem najważniejsze pojęcia związane z działaniami SEO. Zapoznaj się z nimi zanim podejmiesz decyzję o pozycjonowaniu Swojej strony.

Pozycjonowanie stron - definicja

Czym jest samo pozycjonowanie stron? To ogół działań, których celem jest zapewnienie witrynie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwań. Oczywiście, myśląc o wyszukiwarce w pierwszej kolejności na myśl przychodzi wyszukiwarka Google. Nie bez powodu - gromadzi ona 97% wszystkich zapytań generowanych przez Polaków w internecie.

Pozycjonowanie stron - poradnik dla początkujących

Ranking firm a licznik odwiedzin

Nie ma się co oszukiwać, pierwsza pozycja w wyszukiwarce ma znaczenie. To ona przyciąga największą uwagę odbiorców przez co generuje największą liczbę kliknięć. Według danych jest to 42,1% kliknięć czyli zdecydowanie najwięcej.

Pozycja w wynikach wyszukiwań

Wskaźnik kliknięć

1. pozycja w Google

42,1 %

2. pozycja w Google

11,9 %

3. pozycja w Google

9,5 %

4. pozycja w Google

6,1 %

Nie trzeba nikogo przekonywać, że większa liczba kliknięć w link to również większa sprzedaż oferowanych towarów czy usług. Zalet bycia na szczycie wyszukiwań jest jednak więcej. Firma pojawiająca się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwań kreowana jest na lidera danej branży, a w umyśle konsumenta automatycznie staje się bardziej wiarygodna. Właśnie, dlatego trwa tak ostra rywalizacja o to, kto zajmie najwyższe miejsce w rankingu wyszukiwań.

Co wpływa na pozycję strony w internecie?

Czynników wpływających na pozycję witryny w internecie jest wiele a ich ważność stale ulega zmianie. Regularnie wprowadzane zmiany w algorytmach wyszukiwarkę Google stawiają coraz większe wymagania wobec właścicieli stron internetowych. Istnieje jednak kilka czynników, które w pierwszej kolejności wpływają na pozycję w internecie Jest to:

  • historia domeny,
  • słowa kluczowe,
  • treści na stronie internetowej,
  • linki.

To jednak nie wszystkie ważne elementy. SEO, podobnie jak cała branża marketingu internetowego, stale ulega szybkim zmianom. Obecnie wskazuje się ogromny wpływ technicznych aspektów strony czy też jej mobilnej wersji na końcowy rezultat pozycjonowania. Jakie, więc są inne elementy wpływające na pozycje strony?

  • budowa i mapa strony,
  • szybkość wczytywania,
  • media społecznościowe,
  • czynniki behawioralne,
  • konstrukcja adresów URL,
  • autorytet domeny.

Audyt SEO jako wstęp do pozycjonowania stron

Mnogość czynników wpływających na pozycjonowanie strony może zawrócić w głowie niejednemu właścicielowi stron. Skąd więc wiedzieć, które elementy naszej witryny skutecznie wpływają na jej pozycje, a które należy poprawić? Konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO, który jest wstępem do optymalizacji strony.

Na czym polegają takie audyty SEO? Analizowana jest w nim strona pod kątem technicznym, w zakresie publikowanych na niej treści oraz linkowania wewnętrznego i zewnętrznego (link building). Celem takiej analizy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie - co zrobić żeby poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwań?

Pozycjonowanie stron dla firm

Pozycjonowanie globalne a pozycjonowanie lokalne

Po przeprowadzonym audycie następuje moment tworzenia strategii SEO. To bardzo ważny etap podczas, którego określane zostają główne cele i zadania dla danej witryny. Od razu należy zaznaczyć, że działania z zakresu pozycjonowania stron nie należą do tanich, ale pieniądze zainwestowane w poprawę pozycji mogą przynieść ogromne korzyści.

Strategie SEO można podzielić na dwie podstawowe grupy: pozycjonowanie globalne (ogólne) oraz pozycjonowanie lokalne. SEO dla celów ogólnych to przede wszystkim działania skierowane na branżowe oraz produktowe frazy ogólne jak na przykład:

  • buty sportowe,
  • drzwi wejściowe,
  • leasing samochodu.

Lokalne pozycjonowanie to pozycjonowanie stron na frazy związane z daną lokalizacją - województwo, miasto, dzielnica. Stosowane jest ono głównie przez małe firmy o niewielkim zasięgu. Jakie typy słów kluczowych można wyróżnić w local SEO? To na przykład fraza typu pozycjonowanie stron Poznań.