Certyfikat Lidera Projektu „Szkoły Promującej Bezpieczeństwo” wręczony w Wysokiej

12 kwietnia br. w Szkole Podstawowej im. Poległych za Ojczyznę w latach 1939-1945 w Wysokiej, odbyło się uroczyste wręczenie Certyfikatu Lidera Projektu „Szkoły Promującej Bezpieczeństwo” w ramach Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa. Podczas uroczystego apelu zorganizowanego na tę okoliczność, I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Wadowicach – mł. insp. Robert Michna wręczył wyróżnienie na ręce dyrektora szkoły – pani Grażyny Żuk.

Do projektu ZPB szkoła przystąpiła w 2008 roku, jako jedna z pierwszych placówek oświatowych powiatu wadowickiego. Certyfikat „Szkoły Promującej Bezpieczeństwo” po raz pierwszy uzyskała w 2009 r., który obowiązywał do roku 2011. Następnie przedłużono go na kolejne 5 lat do 2017 r. W chwili obecnej placówka jako 7 szkoła w powiecie uzyskała tytuł „Lider Projektu - Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”.

Działania Szkoły Podstawowej w Wysokiej na rzecz bezpieczeństwa to m.in. współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo tj. policją, strażą pożarną, sądem, inspektorem BHP, współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Wadowicach, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wadowicach, pełnomocnikiem Burmistrza Wadowic ds. profilaktyki, Centrum Profilaktyki Społecznej w Wadowicach, współpraca z sołtysem wsi Wysoka i Radą Rodziców oraz z ZHP Wadowice i Caritas.

Szkoła kładzie duży nacisk na:

  • edukację na rzecz bezpieczeństwa - podnoszenie świadomości prawnej uczniów poprzez pogadanki profilaktyczne (odpowiedzialność prawna nieletnich, realizacja programu „Zagrożenie w sieci – profilaktyka reagowanie”) , happeningi np. „jabłko-cytryna”, obchody „Dnia Bezpiecznego Internetu, „Dnia Bez Przemocy”, realizacji programu profilaktycznego „Magiczne kryształy”, wprowadzono Program Nauki Zachowania;

  • edukację na rzecz bezpieczeństwa- spotkania profilaktyczne z policją, strażą pożarną dla uczniów i rodziców;

  • bieżącą współpracę z partnerami w celu rozwiazywania bieżących problemów wychowawczych z uczniami, zgłaszanie przypadków zachowań mogących wskazywać na zagrożenie demoralizacją – rozmowy wychowawcze w obecności policjantów;

  • monitoring – obsługa;

  • ograniczenie dostępu osób obcych do szkoły- dyżury nauczycielskie oraz innych pracowników szkoły, wprowadzenie rejestru osób odwiedzających szkołę;

  • prowadzenie kół zainteresowań: koła plastyczne, plastyczno-techniczne, teatralne, muzyczne, SKS, Szkolne koło Caritas, działają dwie Drużyny Harcerskie i Gromada Zuchów;

Przypomnijmy, że projekt „Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa” jest realizowany na terenie województwa małopolskiego od 2004 r. Jego głównym założeniem jest budowanie lokalnie środowisk, które chcą pracować na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz poczucia bezpieczeństwa. Od samego początku projekt cieszy się dużym zainteresowaniem oraz wsparciem ze strony władz oświatowych, lokalnego samorządu ale przede wszystkim samych szkół. Idea budowania bezpiecznych przestrzeni, poszerzania wiedzy prawnej uczniów, nauczycieli i rodziców, wdrażanie algorytmów postępowania w sytuacjach kryzysowych w szkole oraz wiele innych elementów wpływających zarówno na stan bezpieczeństwa jak i poczucie bezpieczeństwa są częściami składowymi w realizacji Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w każdej ze szkół. Idea projektu polega na uczeniu współodpowiedzialności za bezpieczeństwo osobiste, lokalne i społeczne.